Søk
Close this search box.
Hold deg oppdatert - meld deg på vårt nyhetsbrev
AktueltHvem blir Årets museum 2024?

Hvem blir Årets museum 2024?

Tre museer nord for polarsirkelen kiver om den gjeve tittelen, som i år som tidligere år blir delt ut på Det nasjonale museumsmøtet.

I forrige uke ble det klart hvem som er nominert til Årets museum 2024, museums-Norges mest høythengende pris. Den har vært delt ut siden 1997. Årets nominerte holder alle til i nord og formidler ulike deler av norsk maritim historie. De er også alle kjennetegnet av at «de er tett knyttet til ildsjeler som ikke har gitt seg på tørre møkka», skriver Norges museumsforbund i sin pressemelding.

På tide å utløse spenningen. De nominerte er: Jektefartsmuseet i Bodø, Hurtigrutemuseet på Stokmarknes og Svalbard museum i Longyearbyen. Museum gratulerer.

Siste stopp før Nordpolen

Svalbard museums første museumskomité ble opprettet i Longyearbyen i 1964, kan man lese på museets nettsider. I 1969 var 86 museumsgjenstander samlet i den gamle posthytta nedenfor kirka. 18. januar 1979 ble Svalbard Museums første styre konstituert i Longyearbyen, i 1981 ble dørene åpnet for publikum for første gang i den gamle grisefjøsen og offisielt innviet 20.2.1982.

EN VERDEN I ENDRING: Det er navnet på Svalbard museums nye basisutstilling. Den inneholder blant annet det som trolig er Svalbards eldste stående bygning, fangststasjonen fra Rekvika. Foto: Svalbard museum

Aktiviteten var i mange år basert på aktivt engasjement og frivillig innsats fra lokalbefolkningen og hadde per 1998 ingen ansatte. I 1999 startet arbeidet med å «profesjonalisere» museet, også dette arbeidet i samhandling med lokalbefolkningen.

Museet var organisert som et underorgan av det lokale Svalbardrådet, ble så en stiftelse fra 2000 og i 2002 en egen avdeling under det nyetablerte Longyearbyen lokalstyre. I januar 2006 ble museet igjen en stiftelse og flyttet inn i den nybygde Svalbard forskningspark, der utstillinger, magasiner, laboratorier og kontorer utgjør til sammen ca. 1500 kvadratmeter.

Svalbard Museum har i dag 12 ansatte og mottar driftsstøtte fra Justis- og beredskapsdepartementet og Kultur- og likestillingsdepartementet.

STOR BILDESAMLING: Svalbard museum har ca. 55 000 gjenstander og mer enn 27 000 fotografier. Dette bildet av gruvekorpset i Longyearbyen 17. mai 2023 er et av dem. Foto: Anne Lise Klungseth Sandvik

Et unikt kulturminne

Jektefarten var handelens livsnerve i Nord-Norge i hundrevis av år, skriver Jektefatsmuseet på sine nettsider.

Jektefarten var helt sentral for Norges største eksport gjennom tidene før oljen og fiskeeksporten – Handelen jektene stod for, var en livsnerve i samfunnene. Jektene fraktet viktige varer som tørrfisk, klippfisk, sild, tran og tømmer sørover til bl.a. Bergen, Trondheim og Kristiansund. Tilbake hadde de med seg bl.a. korn, brennevin, hamp og fiskeutstyr.

VERDENS ELDSTE: Nordlandsjekta «Anna Karoline» fotografert på 1970-tallet. Nordlandsmuseets stornaust og rorbu sees også på bildet.

Museet forteller på nettsiden at jekteflåten i mange år bestod av rundt 200 båter, og at det  gjennom tidene må ha vært bygd over 3000 jekter. Kun tre av disse eksisterer i dag: Holvikejekta i Sandane, Pauline, som forsatt seiler på Inderøy og Anna Karoline. Sistnevnte er den eldste av de tre, og dermed verdens eldste bevarte Nordlandsjekt. Hun ble kjøpt av Nordlandsmuseet fra familien Angell i Lofoten i 2954. Nesten 70 år senere, i 2019, åpnet Jektefartsmuseet, der Anna Karoline nå spiller hovedrollen.

«Anna Karoline er et helt unikt kulturminne, og vi er stolte av å ha henne presentert som hovedattraksjon i et bygg som ærer jektefartshistorien», skriver museet.

Jektefartmuseet har 11 ansatte og er et av 20 museer som hører inn under Nordlandsmuseet.

EN STOLTHET I BODØ: I 2019 kom Jektefarten på museum, i nytt, moderne bygg. Foto: Nordlandsmuseet

Verdens største museusmgjenstand

Også den siste kandidaten har en båt som sentral. I dette tilfellet er båten selve museet og også dets største gjenstand. Når publikum går rundt i Hurtigrutemuseet – et av de 21 museene som utgjør Museum Nord – kan de også gå inn i det restaurerte, ombygde og innglassede hurtigruteskipet MS Finnmarken. Norges museumsforbund oppsummerer på sine nettsider: «Ideen om å gjøre et åtti meter langt skip om til et gigantisk museumsobjekt oppsto i 1980 – og resten er en historie om ildsjelers drivkraft, pågangsmot og stålvilje».

STORE DIMENSJONER: God plass til et menneske innunder propellen til MS Finnmarken. Foto: Hurtigrutemuseet

I følge Wikipeida er Finnmarken verdens største museumsgjenstand. Hun fraktet Hurtigrutepassasjerer fra 1956 til 1994, da hun ble erstattet av en mer moderne båttype. Eieren Ofotens og Vesteraalens Dampskibsselskab ga så MS Finnmarken i gave til Hurtigrutemuseet. I 1999 ble båten satt på land, og det var klart for del to av karrieren: museumsbygg.

Den gamle båten er nå bygd inn i et moderne, nokså spektakulært bygg, som tilsammen utgjør 4000 kvadratmeter. I november 2023 ble Hurtigrutemuseet trukket fram som et av Europas 20 beste maritime museer i reisemagasinet Travelmag.

EN DRØM I OPPFYLLELSE: Hurtigrutemuseet ble en realitet i 2021. Foto: Eirik Linder Aspelund

Kåres 22. april

Juryen for Årets museum 2024 består av Grunde Almeland, juryleder og leder av Stortingets Familie- og kulturkomité (V), Lene Høst-Madsen, direktør Museum Skanderborg og Agnes Moxnes, mangeårig kulturjournalist og -kommentator i NRK.

Prisen deles ut 22. april 2024 av kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffrey under Det nasjonale museumsmøtet i Bodø.

Les om tidligere nominerte og vinnere:
Årets museum 2023
Årets museum 2022: de nominerte
Årets museum 2022
Årets museum 2021

Likte du denne artikkelen? Del den med en venn og kollega.

Annonse
Annonser