Hva er den ideelle situasjonen for kunsthåndverket i fremtidens museer? Vil kunsthåndverkets egenart forsvinne i et samboerskap med de «skjønne kunster», eller gir tverrfaglig samarbeid og kryssfortellinger positiv uttelling?
ANBEFALER FELLES BYGG
Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i Trondheim ble innstiftet som det tredje av Norges museer for kunsthåndverk, og har eksistert siden 1893. For tiden diskuteres det å flytte disse samlingene sammen med billedkunstsamlingen som Trondheim kunstmuseum forvalter. En fersk mulighetsstudie, utarbeidet av representanter fra de to museene, Museene i Sør-Trøndelag (MiST) og Trondheim kommune, anbefaler at det bygges et nytt, felles museumsbygg med én felles stab, skriver Adressa. I hovedstaden blir all kunsten samlet i ett bygg og fremstilt tverrestetisk under samme tak, når nye Nasjonalmuseet åpner 2020.
Se også artikkelen Alt under samme tak
– Kunsthåndverket kan bli truet ved en samlokalisering, hevdet kunstneren Edith Lundebrekke i et innlegg på seminaret «Crafting Utopia and Dystopia: Future of Craft in Museums».
Seminaret ble avholdt på Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i oktober, i et samarbeid mellom museet og Norske Kunsthåndverker og Namita Wiggers fra Critical Craft Forum og Warren Wilson College. Et av temaene som ble diskutert der var konsolidering av museer, og hva kunsthåndverk som eget fagfelt kan miste eller vinne når de blir slått sammen og samlokalisert med andre museer. Lundebrekke er klar på at slik sammenslåing vil slå negativt ut på kunsthåndverket.
– Et eget museum med et eget bygg er den tryggeste fremtiden for ivaretagelsen av kunsthåndverket, sier Lundebrekke til Museumsnytt.
– KUNSTHÅNDVERKET ER UTSATT
– I Trøndelag er kunsthåndverket utsatt, vi har få institusjoner som styrker feltet og formidler det til publikum. Vi har ingen egen kunstutdannelser i regionen og marginalt med fellesverksteder for håndverksfagene. Derfor er Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum og Trøndelag Senter for Samtidskunst så viktige, som de eneste institusjonene som har i sitt mandat at de skal vise kunsthåndverk, utdyper hun.
Kunstneren er heller ikke optimistisk på vegner av kunsthåndverket i hovedstaden:
– Museene og utdanningsinstitusjonene har et særlig ansvar for å tydeliggjøre og utvikle kunsthåndverksfeltet, sier hun.
Hun mener det er en fare for at den tverrfaglige satsningen i Nasjonalmuseet gjør at det blir utydelige skiller mellom fagfeltene, og at kunsthåndverket er spesielt utsatt, siden det fra før har så lav status. Design og billedkunst er ikke truet på samme måte, mener hun.
TROR PÅ DET TVERRFAGLIGE
Åshild Adsen, direktør ved Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum synes derimot det er positivt å slå sammen museene i Oslo, og hun roser Nasjonalmuseets tverrfaglige tilnærming til de nye samlingsutstillingene. Hun tror heller ikke kunsthåndverkets egenart trues om hennes eget museum og billedkunstens egen formidlingsinstitusjon i byen blir slått sammen. Hun påpeker at Nordenfjeldskes samlinger er flere ganger større enn samlingene kunstmuseet rår over.
– Vår samling er av høy kvalitet, med blant annet landets største samling av Hannah Ryggens verk. Hele samlingen er nesten seks ganger så stor som kunstmuseets, så vi måtte fått stor plass i et sammenslått museum. Man må være temmelig kunnskapsløs om man overser styrken som ligger i kunstindustrimuseenes samlinger, mener Adsen.
Direktøren tror også det nye Nasjonalmuseet vil vinne på at det når ut til et mye større publikum når de nå konsoliderer samlingsutstillingene i ett bygg.
– Jeg synes det er helt glimrende, og tror det er slik vi skal drive museer i fremtiden, sier hun.
Se også artikkelen Alt under samme tak
Denne artikkelen er hentet fra papirutgaven av Museumsnytt – nr. 5/2017. Kontakt redaksjonen for abonnement; kroner 300,- per år.