Kom inn
i klassisk rom
hvite vegger og Víkingr;
strålende ord
i det strenge rom
glimt i kuber av glass.
Snøhetta lagde
stilige bokser,
tyste ting i hver én;
stille og rolig
uten staffasje,
gjenstander gjester oss.
Det som ikke er
gjør inntrykk først:
fravær av faste troper.
Ingen skjegg,
ei staute karer
og kloke kvinner med nøkler.
Sølv og stål,
sporer og sverd,
ringer og ringbrynje begge;
mynter i fleng
fra flerfoldige land
snakker sitt språk – hører vi?
Vær hilset,
hvisker skatten,
les og lær om meg;
stopp en hal,
se hele meg
med øyne og åpnet sinn.
En gang jeg lå
i gild manns hånd,
skatten han skaffet på vei.
Nemme fingre
formet meg der,
ble langreist luksus i nord.
Reisen er én
av rødtråder tre
i utstilling i Oslo;
vest, øst og sør
vinden førte
vekk, men var òg veien inn.
Mynt av sølv
smidd i kalifat
havnet i haugen på Hon;
blottlagt igjen
av bondens hånd;
en verden under en verden.
Land i nord
lange netter –
men ei isolert fra Europa.
Skip og sverd
søk etter land
brakte det beste hit.
Uventa form
fra utland fjernt
ble hjemlig juvel;
Trekanta spenne,
Spesiell design,
i dyrestil dekorert.
Krigeren er to,
kamper han kjempet;
han, eller hun òg?
Hjelm uten horn,
henders verk,
også i krig fantes kunst.
Når helten skal ned
i gravens hi
våpnene følger på vei.
Knust og drept
som krigeren selv;
til Valhall, eller hvor?
Endringer kom
fra England og sør:
en gud god og ny;
hammer og kors
og Kvitekrist
levde sammen i lang tid.
Begge berget
i bondens skatt,
gravd opp i gjørmete grunn.
Tro på Tor
og norner tre
ble avløst av allmektig gud.
Mektig sverd
av myndig mann
funnet på Langeid i løynd.
Kors på haltet,
kultur i endring,
er tredje av temaene.
Ruver i rommet
en runestein
synlig fra første steg.
Dynnasteinen,
digert vitne
på trosskifte og tradisjon.
Å reise stein
var sedvane
i førkristen tid i det fjerne –
men kristne ord
og konger er med
og Maria, Jesu mor.
Vikingr heter
visningen her:
en hyllest til hele kulturen.
Ei bare konger,
kriger og kamp –
men finstas og flid.
Nytt blikk
på barske viking
så kjent og kjær.
Forfriskende,
frigjørende:
«viking for viderekomne».
Anmelder vet
om vikingers vis,
tegner inn tomrom;
kanskje det blir
mer krevende
hvis du lite vet fra før?
Svakhet og styrke
er samme sak:
fravær av stor fortelling.
Smykker og sølv
skinner her alene
og snakker sitt språk – vi hører!
Alle foto: Kulturhistorisk museum, UiO
Fakta // Vikingr
Vikingr – fast utstilling ved Kulturhistorisk museum, Universitetet i Oslo
Åpnet 5. april 2019
KAM-prosjektet
Anmeldelsen er den fjortende i en rekke museumsutstillingskritikker som vil bli publisert på museumsnytt.no som en del av KAM-prosjektet: Kritikk av museumsutstillinger. Prosjektet har fått støtte av Kulturrådet og Fritt Ord. Les mer om prosjektet her: Flere utstillingsanmeldelser gjennom KAM
Om anmelderen:
Carline Tromp er litteraturkritiker i Klassekampens Bokmagasin og kritikkredaktør for det feministiske tidsskriftet Fett. Til daglig jobber hun som redaksjonssekretær i Klassekampens debattredaksjon. Hun har en mastergrad i norrøn filologi og har skrevet mye om formidlingen av det norrøne i vår tid. Tromp er opptatt av hvordan vi som samfunn skaper fortellinger om vår historie og kultur, og er interessert i å utforske museumsutstillingers historiefortelling: Hvem snakker, hvem snakkes det til, hvilke historier fortelles og hvilke utelates? I tillegg er hun opptatt av hvordan museene tar tak i aktuelle samfunnsspørsmål; hvilken rolle kan utstillinger spille i den offentlige debatten?