Grunnen til at vi ville forsøke dette, var at mens vi hadde godt besøk av voksne på søndager, og skoleklasser på hverdager, var det lite folk her på lørdagene, sier Hanne Beate Ueland (bildet), avdelingsdirektør ved Stavanger kunstmuseum. Statistikken viser at i løpet av de tre siste månedene i 2014, kunne lørdagsbesøket komme helt ned i én (!) person. For tilsvarende periode i 2016 hadde antallet besøkende til utstillingene i kunstmuseet i Mosvannsparken økt til det tredobbelte, og det laveste besøkstall var steget til 34 (se faktaboks).
ØKT BESØK = ØKTE INNTEKTER
Den kraftige økningen i besøket på lørdagene, førte til at museet måtte sette inn en ekstra person på vakt, slik at de nå har tre ansatte til stede. Selv om de taper inngangspengene, har det økte besøket gitt inntekter som forsvarer ekstrautgiftene på lønnsbudsjettet, til tross for at MUST (Museum Stavanger) ikke bevilget penger til prøveordningen. – Det viser seg at folk som slipper gratis inn til utstillingene, bruker mer penger i caféen og museumsbutikken. Det er som om de bruker de sparte billettpengene på mat, drikke, bøker eller plakater, sier hun. Det ser ikke ut til at gratislørdagene har tappet søndagene for besøk. For 2016 regnet Ueland med et besøkstall på 35 000. Fasiten endte på 38 040.
UPROBLEMATISK FOR KUNSTHALLEN
1. februar 2015 ble det gratis å besøke 18 statlige museer i Sverige. Det falt ikke i god jord hos de private konkurrentene. Flere private museer meldte om redusert besøk, og Fotografiska klaget til det svenske Konkurrensverket på at de statlige museene utkonkurrerte de private aktørene. En anmeldelse som Konkurrensverket for øvrig valgte å legge til side. Kunsthall Stavanger (tidligere Stavanger kunstforening) som ligger på motsatt side av Mosvannsparken i forhold til Stavanger kunstmuseum, er på flere måter deres nærmeste konkurrent. Kunsthallens besøkstall (5 616 i 2016), er langt lavere enn de til Stavanger kunstmuseum. Likevel er ikke direktør Hanne Mugaas negativ til at konkurrenten har gratis inngang på lørdagene. Tvert i mot. – Det er et veldig bra tilbud at alle kan komme gratis inn og se utstillingene, sier hun. Fjorårets labre besøk i Kunsthallen, skyldes nok i hvert fall delvis beliggenheten like ved byens største anleggsområde; Ryfast – fastlandsforbindelsen til Ryfylke. Graving, sprenging, asfaltering og trafikkomlegginger, innbyr ikke til å se kunstutstillinger. Mugaas tror derfor at konkurrentens gratislørdager ikke har hatt noe å si for hennes besøkstall: – Det har jeg ingen informasjon om, men det tviler jeg på, sier hun.
USIKKER FRAMTID
Å la publikum slippe inngangspenger på lørdager, er fortsatt kun en prøveordning. Ueland er usikker på om, og hvor lenge, de kan fortsette. Det diskuteres fortløpende både om de skal ta betalt for lørdagsbesøket på ny, eller om gratisdagen skal flyttes til en ukedag. Så lenge det økte besøkstallet sikrer tilstrekkelig med salgsinntekter fra café og butikk, lever gratislørdagen litt tryggere. – Vi har strenge krav i budsjettene våre, og økonomien er presset. Vårt ønske om å gjøre kunsten tilgjengelig til så mange som mulig, kommer i konflikt med økte krav om inntjening. Ikke minst den nye momsrefusjonsordningen gjør det problematisk å tilby gratis inngang. Ifølge den kan vi ikke ha mer enn 20 prosent gratis inngang for å beholde retten til momsrefusjon. Det må vi ha. Siden vi er en del av MUST, er ikke det noe problem for oss nå, sier Ueland.
NÅR FLERE MED KUNSTEN
Gratislørdagen kan øke folks motivasjon til å besøke kunstutstillinger, og det kan være enklere å nå nytt publikum, mener Ueland. Gratistilbudet gjør det også mulig for de besøkende å se utstillingen gjentatte ganger, uten at det oppleves som for dyrt. Ueland har ikke sett noen nevneverdig forskjell på de som besøker kunstmuseet på lørdager, og de som besøker dem på søndager. For å finne ut hvorfor de besøkende valgte å gå på museum på lørdager, delte de ut en skriftlig spørreundersøkelse. Den ga ingen entydige svar. – Det viste seg at veldig mange ikke visste at det var gratis inngang, sier hun. Det må et begrenset markedsføringsbudsjett ta skylden for. Tilbudet er nevnt i avisartikler, og står på museets inngangsdør, men er ikke markedsført utenom i sosiale medier. Men museets følgere på Facebook tilhører nok en gruppe kunstinteresserte som besøker museet enten det er gratis inngang eller ei, så den markedsføringen har neppe stor innvirkning på lørdagsbesøket. – Noe vi har sett, er at gratislørdagen er blitt stadig mer populært blant sommerens cruiseturister som kommer hit med turistbusser, sier Ueland.