Søk
Close this search box.
Hold deg oppdatert - meld deg på vårt nyhetsbrev
AktueltFredriksen-søstrene strammer grepet

Fredriksen-søstrene strammer grepet

Avtalen mellom Nasjonalmuseet og Fredriksen Family Art Company har vært kritisert siden den ble kjent i 2019. Intensjonen var å lage fem utstillinger i Lyshallen, men det blir ikke noe av.

– Mangler sidestykke

– Avtalen med Fredriksen Family Art Company mangler sidestykke i norsk kunsthistorie. Den burde ikke vært undertegnet.

Det skrev daværende styreleder i Norsk ICOM Kathrin Pabst og generalsekretær i Norges museumsforbund Liv Ramskjær i en kronikk i NRK da avtalen mellom Nasjonalmuseet og Fredriksen-familien ble offentliggjort i 2019.

Selskapet Fredriksen Family Art Company ledes av Kathrine og Cecile Fredriksen. Avtalen er utformet slik at museet ga fra seg altfor mye kontroll over samlingen og faglige avgjørelser, påpekte Pabst og Ramskjær. De åpnet for at avtalen brøt med ICOMs museumsetiske regelverk. Om det er entydig at reglene er brutt, kan Nasjonalmuseet, i ytterste konsekvens, risikere å bli ekskludert fra ICOM.

Selv om ICOM sentralt støttet kritikken i 2019, har ikke noen eksklusjon funnet sted så langt. Det skal mye til, og er ikke noe et rådgivende organ som Norsk ICOM rår over alene.

Ut av Lyshallen

Men i forrige uke fikk kritikerne grunn til fornyet vaktsomhet: Dagens Næringsliv kunne fortelle at Fredriksen-søstrene endrer avtalen. Intensjonen om at de skal finansiere til sammen fem utstillinger i Lyshallen droppes – det blir med Laure Provousts utstilling Above Front Tears Oui Float som ble vist fra november 2022 til februar 2023.

Atle Ove Martinussen er styreleder i Norsk ICOM.

Nåværende styreleder i Norsk ICOM Atle Ove Martinussen forteller på telefon at han ikke har nok kjennskap til endringene i intensjonsavtalen til å kommentere det konkret.

– Jeg kan bare gjenta det vi har ment siden avtalen ble inngått: At den er svært uheldig fordi den truer Nasjonalmuseets integritet.

Heller ikke Liv Ramskjær opplever at hun har tilstrekkelig informasjon til at hun ønsker å kommentere avtalen.

Liv Ramskjær er generalsekretær i Norges museumsforbund. Foto: Thomas Johannesen

– Men Norges museumsforbund står ved kritikken fra 2019, sier hun til Museum.

– Skitne penger

Vi ringer også et annet styremedlem i Norsk ICOM: Charis Gullickson. I 2023 fullførte hun sin doktorgrad ved UiT Norges arktiske universitet, om praksiser ved norske kunstmuseer. En av artiklene i avhandlingen konsentrer seg spesielt om Nasjonalmuseets avtale med Fredriksen-familien.

– For meg handler dette mye om hva slags verdier Nasjonalmuseet verdsetter. Museet er finansiert av skattebetalernes penger, og John Fredriksen betaler ikke norsk skatt. Og hans penger er skitne på så mange måter. Det er for eksempel en vanlig og rimelig analyse at apartheid kunne ha blitt avsluttet tidligere om det ikke var for ham. Norske rederier, deriblant Fredriksens, fraktet så mye som 40 prosent av Sør-Afrikas importolje. Nei, den avtalen er virkelig ikke bra for Nasjonalmuseets image.

Se artikkel i Aftenposten om norske rederier og Sør-Afrika

Charis Gullickson er kunsthistoriker. I 2023 fullførte hun sin doktorgrad der hun undersøker praksiser ved norske kunstmuseer. Foto: Kjetil Rydland

I tillegg trekker også Gullickson fram at museet har gitt fra seg for mye kontroll.

– Hadde det enda vært sånn «her er pengene, vær så god, takk for oss.» Men Fredriksen-familien bestemmer så mye over hva som skal kjøpes inn og vises fram. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig for museet å vise disse kjempedyre, utenlandske verkene i det hele tatt.

– Gledelig at vi kan fortsette dialogen

– Det er snakk om et samarbeid som strekker seg over veldig mange år, det vil jo nødvendigvis utvikle seg.

Det sier direktøren for Nasjonalmuseet Ingrid Røynesdal på telefon.

Hun understreker at det å samarbeide med private aktører er en del av museets oppdrag, og har vært det i lang tid, gjennom skiftende regjeringer.

Ingrid Røynesdal er direktør ved Nasjonalmuseet. Hun tiltrådte i 2023. Foto: Ina Wesenberg / Nasjonalmuseet

– Den biten er veldig viktig for oss. Det representerer en stor mulighet til å få vist fram fantastisk kunst og gjort andre interessante ting vi ellers ikke hadde hatt økonomi til. Avtalen med Fredriksen-familien har gitt oss interessant forskning og fabelaktig kunst.

– Men avtalen med Fredriksen-søstrene har fått spesielt mye kritikk.

– Man må være klok i alle samarbeid. Vi tenker oss nøye om, og har hatt det siste ordet om hva som skal vises. Så skulle vi gjerne samarbeidet om flere utstillinger i Lyshallen, men det er ikke opp til oss å bestemme.

Styreleder i Billedkunstnerne i Oslo Sebastian Kjølaas sa til Klassekampen 16. januar at problemet hele tiden hadde vært at Nasjonalmuseet har latt Fredriksen-familien diktere hvordan samarbeidet skal være. Er dere for servile?

– Vi opplever at vi har et godt samarbeid med Fredriksen-familien, det er egentlig det jeg kan si om den kritikken.

Museum har ikke lyktes i å få noen kommentar fra Fredriksen Family Art Company.


Samarbeidet

Samarbeidet mellom Nasjonalmuseet (NM) og Fredriksen-familien (FF) startet opp i 2017, med utgangspunkt i en undertegnet avtale Museum har fått se. I henhold til denne avtalen skal det første omgang vare til 2029. Grunnleggende i avtalen er at FF låner ut kunst fra sin samling til NM. Hva som skal kjøpes inn og lånes ut blir bestem av en rådgivende komité som består av fire medlemmer fra NM og inntil fire medlemmer fra FF. Se også informasjon om avtalen på Nasjonalmuseets hjemmesider.


Les mer

Museum: – En enorm prosess
Museum:  Museum er også punk
Klassekampen: Skjulte kortene i to år
Morgenbladet: Fredriksen-søstrene har en forbløffende evne til å plukke ut svake verk av kjente kunstnere
NRK: Museumsdirektør: – Nasjonalmuseet kan sitte igjen med svarteper

Les flere nyhetssaker og hele vårt nettmagasin. Enkeltutgaver og abonnement på papirutgavene kan kjøpes i Tekstallmenningens nettbutikk

Likte du denne artikkelen? Del den med en venn og kollega.

Forrige artikkel
Annonse
Annonser