Den viste at kvinnelige kunstnere utgjør bare 10 prosent av kunstnerne i samlingene. Undersøkelsen kom sammen med et opprop der de oppfordret institusjonene til å signere på at de ville etterstrebe kjønnsrepresentasjon i innkjøp og utstillinger på 50/50. (Se artikkelen Overrasket over kvalitetsdiskusjonen)
Det var særlig oppropet som skapte debatt. «Motstanderne» fyrte seg opp og mente dette ville være kvotering, og at kvotering går på bekostning av kvalitet. «Tilhengerne» parerte med at man trenger mer mangfold i samlingene og at kjønn ikke har noe med kvalitet å gjøre.
Enkelte ting kan de fleste greit bli enige om, og da er det også lettere å gjøre noe med det
I de kulturhistoriske museene er det ikke den samme opphetede debatten enda. Prosjektet «Nå begynner ‘a med det der igjen» avdekker imidlertid at det ikke er imponerende stor bevissthet eller systematikk i arbeidet med å rette opp kjønnsulikestilling i norske museer. Prosjektet er drevet av Kvinnemuseet – Anno og Museumsnettverket for kvinnehistorie. (se artikkelen Praktisk hjelp til museene)
«Det er viktig med debatt», sier direktør Tone Hansen ved HOK om debatten om kunstmuseene.
Det er ofte sant det. Likevel syns jeg debatter av og til kan skygger for sakens kjerne. Enkelte ting kan de fleste greit bli enige om, og da er det også lettere å gjøre noe med det. Hva er galt med enighet?
I denne sammenhengen tror jeg mange kan være enige om at både kunstmuseene og de kulturhistoriske museene har en vei å gå. De trenger en mer bevisst holdning til kjønn både i innsamlingsarbeidet, forvaltningsarbeidet og formidlingsarbeidet.
Tagg en kvinne, skriv navnet hennes, fortell hvem hun var, ikke bare hvem hun var med eller for. Husk kvinnehistorien, husk på de kvinnelige kunstnerne, let etter dem, kjøp dem inn, løft dem fram, still dem ut.
Det er jo dette som er poenget, kvotering eller ei.
Se også artikkelen Overrasket over kvalitetsdiskusjonen – om kunstmuseene, og Praktisk hjelp til museene – om de kulturhistoriske museene.
Lederkommentaren er hentet fra Museumsnytts papirutgave (nr. 4-2020). Kontakt redaksjonen for abonnement til kr. 300,- pr år.