Hold deg oppdatert - meld deg på vårt nyhetsbrev
Fra museumsmagasinetKong Olavs velbrukte favorittstøvler

Kong Olavs velbrukte favorittstøvler

Dette kongelige skoparet i Forsvarsmuseet samling har blitt brukt og reparert i godt over 60 år

Svart hvitt portrett av kvinnePresentert av:

Ingrid Maria Lutnæs, historiker ved Forsvarsmuseet

Chelseastøvlene, eller springstøvlene til kong Olav ble gitt til museet etter kongens død i 1991 av Det Kongelige Norske Slott. I Forsvarsmuseets samling finnes flere av kongehusets uniformer og militære utstyr, men det som gjør disse støvlene spennende er at de har blitt brukt i godt over 60 år.

Moten med Chelseastøvler kommer fra Victoriatiden og støvlene ble utviklet av dronning Victorias skomaker J. Sparks-Hall som en tursko eller ridesko med elastisk strikk. Strikken gjorde skoene enkle å bruke og erstattet ridestøvler med snøring. Springstøvlene ble brukt til hærens mørke uniformer, og på første halvdel av 1900-tallet sto offiserene relativt fritt i valget av sko. De skulle være nøytrale og uten mønster, men under parade og til hest skulle man ha sporer på støvlene.

Det ser ut til at kong Olav beholdt sporene etter at det kom nye uniformsbestemmelser i 1957. Skoparet må ha vært en favoritt ettersom de har blitt nennsomt reparert flere ganger. Gjennom springstøvlene ser vi en konge med tanker om gjenbruk og nøysomhet.

Tre ting å merke seg:

1. Skoene ble innkjøpt tidlig på 1920-tallet og ble brukt av kronprinsen og senere kong Olav helt frem til hans død i 1991.
  2. De ble laget av skomakerforretningen C. Johansen i Kristiania. Forretningen ble etablert i 1879 og leverte en rekke sko til kongefamilien. Springstøvlene er merket med «Leverandør til den Kongelige familie. Kristiania».
  3. Skomoten med «ridestøvler» har holdt seg forholdsvis uforandret fra originalen i 160 år. På 1960-tallet ble skoene populære da medlemmene av The Beatles brukte en variant av Chelseastøvlene.

Artikkelen er hentet fra papirutgaven av Museumsnytt (nr. 3/2020). Kontakt redaksjonen for abonnement på kr 300,- i året.

Likte du denne artikkelen? Del den med en venn og kollega.

Annonse
Annonser