Søk
Close this search box.
Hold deg oppdatert - meld deg på vårt nyhetsbrev
AktueltMuseum for publikum

Museum for publikum

Tre museer var blant de totalt 16 nominerte til priser for publikumsutvikling. Og Munchmuseet gikk helt til topps!

Norsk publikumsutvikling (NPU) er ifølge nettsidene sine «en nasjonal sektorovergripende medlemsorganisasjon som har som formål å styrke kunstens og kulturens posisjon i samfunnet gjennom økt publikumskompetanse.  14. september delte de ut årets NPU-priser.

Av 16 nominerte var tre museer: Perspektivet museum i Tromsø, Bymuseet i Bergen og Munchmuseet i Oslo. Perspektivet var nominert i kategorien Utvider, for å «la publikum reaktivere samlingene med egne perspektiv». I kategorien Fornyer var Bymuseet Bergen er av fire nominerte, for å formidle kulturarv på nye måter og flytte museet ut i byrommet, for å få kontakt med nye brukergrupper. Munch var nominert i den siste kategorien, Øker. Her nådde de helt opp og gikk av med pris i kategorien Øker. I juryens begrunnelse heter det blant annet at museet «jobber nyansert og presist, for både å tilfredsstille det kresne publikum og samtidig bygge interesse for billedkunst i grupper som normalt ikke oppsøker kunst- og kulturarrangementer». Gratulerer!
Les om mer vinnerne.
Les mer om kategoriene og de nominerte.

SENKER TESKELEN: «Årets ØKER-pris går til en kulturinstitusjon som har lykkes i å (…) skape debatt og senke tersklene for et nytt publikum», heter det i juryens begrunnelse. Bildet er fra «Hjernelabyrinten» av Jennie Bringaker, MUNCH, 2022. Foto Ole Martin Sandnes

Hold deg oppdatert på et viktig samfunnsfelt – bli fast leser av Museum, også på papir. Kjøp enkeltutgaver her, tegn abonnement her.

Likte du denne artikkelen? Del den med en venn og kollega.

Annonse
Annonser