Norsk publikumsutvikling (NPU) er ifølge nettsidene sine «en nasjonal sektorovergripende medlemsorganisasjon som har som formål å styrke kunstens og kulturens posisjon i samfunnet gjennom økt publikumskompetanse. 14. september delte de ut årets NPU-priser.
Av 16 nominerte var tre museer: Perspektivet museum i Tromsø, Bymuseet i Bergen og Munchmuseet i Oslo. Perspektivet var nominert i kategorien Utvider, for å «la publikum reaktivere samlingene med egne perspektiv». I kategorien Fornyer var Bymuseet Bergen er av fire nominerte, for å formidle kulturarv på nye måter og flytte museet ut i byrommet, for å få kontakt med nye brukergrupper. Munch var nominert i den siste kategorien, Øker. Her nådde de helt opp og gikk av med pris i kategorien Øker. I juryens begrunnelse heter det blant annet at museet «jobber nyansert og presist, for både å tilfredsstille det kresne publikum og samtidig bygge interesse for billedkunst i grupper som normalt ikke oppsøker kunst- og kulturarrangementer». Gratulerer!
Les om mer vinnerne.
Les mer om kategoriene og de nominerte.
Hold deg oppdatert på et viktig samfunnsfelt – bli fast leser av Museum, også på papir. Kjøp enkeltutgaver her, tegn abonnement her.