Hold deg oppdatert - meld deg på vårt nyhetsbrev
AktueltVi leter etter gode eksempler på museer for alle!

Vi leter etter gode eksempler på museer for alle!

Har dere gjort smarte grep i bygg, utstilling eller formidlingsaktiviteter som bidrar til at alle kan delta, uavhengig av funksjonsnivå? Da vil vi gjerne høre fra deg!

Med tilskuddsmidler fra Bufdir skal Felix Media produsere et inspirasjonsmagasin om universell utforming i museer.

Med magasinet ønsker vi å bidra til økt bevissthet og kunnskap om universell utforming, ikke bare som et designprinsipp nedfelt i forskrifter og regelverk, men som et samfunnsideal. Det handler ikke om å møte såkalte «spesielle behov», men om å skape felles, likeverdige løsninger, som kan brukes av alle – uavhengig av funksjonsnivå.

Vårt viktigste grep er å legge til rette for kunnskapsdeling gjennom å vise frem konkrete eksempler i tekst og bilder.

Derfor leter vi nå land og strand rundt etter gode eksempler på både nye og historiske bygg, utstillinger og analoge og digitale formidlingsaktiviteter, der museer har tatt grep for å bli mer tilgjengelig.

Vi vil gjerne høre om både stort og smått! Og det trenger ikke være perfekt, så lenge det er en spore til noe bra – som andre kan lære av.

Prosjektet heter Museer for alle og er inspirert av Museumskonferansen 2023, der tilgjengelige museer var hovedtema.

Felix Media-teamet har lang erfaring fra lignende produksjoner for KS’ kommunenettverk for universell utforming. Daglig leder Marianne Alfsen har også lang fartstid som tekst- og bilderedaktør for utstillinger – blant annet Svalbard Museum, Hurtigrutemuseet og Narvik Krigsmuseum.

Felix Medias reportasjeteam skal i juni, august og september 2024 reise land og strand rundt for å besøke museer som har gode løsninger å vise frem.

Kanskje kan vi komme akkurat til dere?

Vi vil skape noe engasjerende, som tas i bruk og lever lenge – derfor satser vi på et visuelt tiltalende magasin. Vi tar journalistiske metoder i bruk – intervjuer og reportasjer, med stor vekt på gode bilder. Det er i møte med mennesker at forståelse virkelig oppstår. Derfor vil vi inkludere caser i reportasjene, altså mennesker med ulike funksjonsnedsettelser eller utfordringer som beskriver sine behov i møtet med norske museer.

Norges Museumsforbund er partner i prosjektet, og har stilt sitt nettverk og sin kompetanse til rådighet. Museumsforbundet vil også bistå med distribusjon av heftet – både den trykte og den digitale versjonen.

Les mer om museum og tilgjengelighet

Hvor stor er vårt universelle univers?
Ikke helt universelt på norske museer
Slik får spesielle elever SANS for museum

Likte du denne artikkelen? Del den med en venn og kollega.

Annonse
Annonser